5510 % 5 teşvik muhasebe kaydı |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
yuksel41
Groupie Joined: 25 Ocak 2005 Location: Turkey Status: Offline Points: 95 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 Ocak 2009 at 17:47 |
Arkadaşlar Mikro Öneriler bölümüne aşağıdaki yazıyı e-posta ile gönderdim görüşlerinize sunuyorum. Eksik bildiğim bir şey var ise görüşlerinizi bekliyorum.
Mikburo v12 kullanıyorum. Ücret Bordrosunun sonuna SSK İşvren Payı sütunu ilave ediyorum. Mikro Bu sütuna SSK İşveren Payı % 5 eksilterek taşıyor. Bu normal gibi ancak Muhasebe entegrasyonunu da eksitlmiş rakam üzerinden yapıyor. Örneğin İşyeri teh. derecesi % 3,5 olan bir işyeri için 666,00 TL * % 21,5 = 143,19 TL ' yi 666,00 TL*% 16,5=109,89 olarak entegre ediyor. Şimdi ayın 1 veya 2 sinde puantajı yaptın, bordroyu döktün, Muhasebeye 109,89 olarak entegre ettin. Ancak işveren Primi süresinde ödemedi. Teşvik hakkından mahrum kaldı.
1. Daha önce Giderlere intikal eden SSK İşveren Payı yanlış oldu.
2. Muhasebeye 109,89 olarak entegre edildiğinde SSK Müfettişleri daima Borç ve Alacak kaydında ham değerleri (Yani teşvik uygulanmamış değerleri) görmek isterler, dolasıyla SSK işveren payını yanlış olarak değerlendirecekler. Bir parametre eklenerek muhasebe kaydının SSK İşveren Payı teşvikten önceki olan değeri (143,19) TL olarak yapmasını sağlanmalı ikinci bir yevmiye maddesi veya aynı yevmiye maddesi içinde (143,19-109,89) 33,30 TL'lik teşvik tutarını 602. DİĞER GELİRLER hesabına aktarılması sağlanmalı. Yani Entegrasyo ile muhasebe kaydı aşağıdaki gibi olmalı diye düşünüyorum.
-------------------------------------------------------/--------------------------------------------------
770,01 Brüt Ücret 666,00
770,02 SSK İşveren Payı 143,19
770,03 İşsizlik Sigortası İşv.Payı 13,32
360,01 Gelir Stopaj (AGİ) 49,95
361,01 Öd. SSK Primi (% 5 Teşvik) 33,30
360,01 Gelir Stopaj 84,92
360,02 Damga Vergi 3,99
361,01 Öd. SSK Prim 236,43
361,02 Öd. İşz.Sigortası 19,98
335,01 Öd.Net Ücret 477,19
335,02 Öd. A.G..İ 49,95
602,00 Diğer Gelirler 33,30
-------------------------------------------------------/--------------------------------------------------------
|
|
makbuz
Senior Member Joined: 06 Aralık 2008 Location: İstanbul Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tahakkuk entegrasyonu sizin dediğiniz şekilde otomatiğe bağlanırsa, bu 5 puanlık indirim şartlarını taşımayan ve bu uygulamadan yararlanmayan ancak mikro kullanan işyerleri, bu durumda birazcık ofsayta düşmüyorlar mı sizce.
|
|
Teşekkür Ederim
|
|
ferruhvardar
Yeni Üye Joined: 26 Şubat 2005 Location: Turkey Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sayın Yüksel,
SGK %5 oranlı teşvik uygulaması ve AGİ ile ilgili muhasebe kayıtlarınız bence de doğru. Ancak 01.02.2009 Tarihinde Mikburo'da tam 12 saat nasıl entegrasyon yapacağım diye uğraşıp durdum. Personel-Sicil İşlemleri-Personel Sicil Kartları-Entegre Grubundaki Borç Haneleri Entegrasyon Kodları ve Alacak Haneleri Entegrasyon Kodlarının bu yevmiye kayıtlarında yetersiz kaldığını gördüm( Ya da ben başaramıyorum).Sanırım yine eski günlerdeki gibi bordradaki tutarlara bakarak sizin de bahsetmiş olduğunuz muhasebe kayıtlarını tek tek yapacağım. Belki de Mikro bu konuda bizlere yardım eder ve entegrasyonun kolaylığına devam ederiz.
Saygılarımla,
S.M. Mali Müşavir
Ferruh VARDAR
|
|
umit70
Groupie Joined: 20 Ağustos 2008 Location: istanbul Status: Offline Points: 97 |
Post Options
Thanks(0)
|
bende sayın yüksele katılıyorum.bodro tanımları içersinde hazinece karşılanacak ssk primi diye bir bölüm onu bodro dizaynıma ekledim fakat %5 teşvikden önceki ham hali gelmiyor.bunun için ne yapmak lazım.yani kısaca bodroda ssk işveren hissesini %5 lik indirimden önceki halini görebilirsek işimiz gene çözülür diye düşünüyorum.bu konuda yardımcı olacak kimse varmı acaba tşk ler
|
|
kga70
Senior Member Joined: 26 Ağustos 2005 Location: Bursa Status: Offline Points: 1119 |
Post Options
Thanks(0)
|
5 puan ind rakamını bordroya getirebildiğinize göre kriterler kısmında formül ekle deyin sonrada formül olarak 5puan+ssk işv. veya 5puan+toplam ssk primi yaparak toplatın. 5 puan ind sonrasını raporda görmek istemiyorsanız başındaki işareti kaldırın. |
|
|
|
umit70
Groupie Joined: 20 Ağustos 2008 Location: istanbul Status: Offline Points: 97 |
Post Options
Thanks(0)
|
nerdeki kriter kısmı biraz daha detaylı bilgi verirmisiniz sayın kga
tşk ler
|
|
kga70
Senior Member Joined: 26 Ağustos 2005 Location: Bursa Status: Offline Points: 1119 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rapor almadan önceki ekranda "Ayarlar & Kriterler"
|
|
|
|
umit70
Groupie Joined: 20 Ağustos 2008 Location: istanbul Status: Offline Points: 97 |
Post Options
Thanks(0)
|
formülü tam olarak kuramıyorum ssk işv hissesini buluyorum ama %5 payı nasıl tüm bodroya uygulatıcam.çünki herkesin ssk matrahı farklı rakamlar.biraz daha yardım lütfen
|
|
kga70
Senior Member Joined: 26 Ağustos 2005 Location: Bursa Status: Offline Points: 1119 |
Post Options
Thanks(0)
|
bürüt ücret *0,05+ssk işv payı. (Bürüt ücretin tamamından prim hesaplanıyorsa.)
|
|
|
|
ismailyilan
Groupie Joined: 13 Ekim 2005 Location: Turkey Status: Offline Points: 64 |
Post Options
Thanks(0)
|
****1 veya 2 sinde puantajı yaptın, bordroyu döktün, Muhasebeye 109,89 olarak entegre ettin. Ancak işveren Primi süresinde ödemedi. Teşvik hakkından mahrum kaldı. ******
Mikro Yazılımında işi gücü yok mükellef primi süresinde ödemedi diye parametre eklesinnn...
bu kadarda olmaz yani......
ssk tanıtım kartındaki oranları değiştir. kesinleştirmeyi iptal et puantaj yenileme yap....
|
|
bluesee
Yeni Üye Joined: 31 Ekim 2008 Status: Offline Points: 16 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sayın Yüksel41 Bey; siz yukarıda gösterdiğiniz yevmiye kaydını yaptığınız zaman Kdv byn. verirken sorun olmuyor mu? Yani 602 deki rakamın KDV byn.sinde matraha atması gerekmiyor mu? Bende önceleri öyle bir kayıt yaptım Kdv byn. dönemi geldi bir baktım beyannamem tutmuyor. yaptığım kayıtları sildim ve 770 İşv. Payını Alacaklandırıp 361 hesabı Borçlandırarak yapmak zorunda kaldım.
|
|
umit70
Groupie Joined: 20 Ağustos 2008 Location: istanbul Status: Offline Points: 97 |
Post Options
Thanks(0)
|
en doğrusuda o zaten . ismmo nında görüşü o yönde.ilgili linkide inceleyebilirsiniz.
sayın yılan neden bu kadarda olmaz.sonuçta olmayacak bişey değil.her yeniliği bulan yapan mikro bunuda yapsın ne var bunda.sanki sizmi yazıcaksınız programı
|
|
smmmkokce
Yeni Üye Joined: 19 Şubat 2008 Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
her iki yöntem de yani ister gelir yaz ister gideri teşvik kadar azalt geçerli gibi görünüyor. Devlet Teşviklerinin Muhasebeleştirilmesi ve Devlet Yardımlarının Açıklanması (TMS 20) Hakkında TebliğSıra No: 8
Amaç Madde 1 — Bu Tebliğin amacı; devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesi ve devlet yardımlarının açıklanmasına ilişkin 20 nolu Türkiye Muhasebe Standardının yürürlüğe konulmasıdır. Adı geçen Türkiye Muhasebe Standardı bu Tebliğ ekinde yer almıştır. Kapsam Madde 2 — Devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesi ve devlet yardımlarının açıklanmasına ilişkin Türkiye Muhasebe Standardının kapsamı ekli TMS 20 metninde yer almaktadır. Hukuki Dayanak Madde 3 — Bu Tebliğ, 28/7/1981 tarih ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun Ek-1 inci maddesi ile 24/2/2004 tarihli ve 2004/6924 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun Çalışmalarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin (b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 4 — Bu Tebliğde geçen; TMSK ve Kurul: Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunu, TMS: Türkiye Muhasebe Standartlarını, ifade eder. Yürürlük Madde 5 — Bu Tebliğ 31/12/2005 tarihinden sonra başlayan hesap dönemleri için geçerli olmak üzere yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer. Yürütme Madde 6 — Bu Tebliğ hükümlerini Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu yürütür. EK Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 20) Devlet Teşviklerinin Muhasebeleştirilmesi ve Devlet Yardımlarının Açıklanması Kapsam 1. Devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesi ve açıklanması ile diğer şekillerdeki devlet yardımlarının açıklanmasında bu Standart uygulanır. 2. Bu Standart aşağıdaki konuları kapsamaz: (a) Fiyat değişiminin etkilerini yansıtan finansal tablolarda devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesinde veya benzer nitelikteki ek bilgilerde ortaya çıkan özel sorunlar; (b) İşletmelere vergilendirilebilir gelirin hesaplanmasında yararlanmak üzere sağlanan faydalar veya (gelir/kurumlar vergisi istisnaları, yatırımı teşvik amaçlı vergi indirimleri, hızlandırılmış amortisman uygulaması ve indirilmiş vergi oranları gibi) vergi yükümlülüğüne bağlı olarak belirlenen ya da vergi yükümlülüğü ile sınırlı olarak sağlanan devlet yardımları; (c) Devlet’in bir işletmeye iştirak etmesi; (d) "TMS 41 Tarımsal Faaliyetler" kapsamındaki devlet teşvikleri. Tanımlar 3. Bu Standartta geçen terimlerin anlamları aşağıdaki gibidir: Devlet: Devleti, devlet organlarını ve yerel, ulusal veya uluslararası benzer kuruluşları ifade eder. Devlet yardımı: Belirli koşulları yerine getiren bir işletme veya işletmeler grubuna bir ekonomik fayda sağlamak üzere devlet tarafından yapılan faaliyetlerdir. Bu Standart kapsamındaki devlet yardımları; gelişmekte olan bölgelerde altyapı sağlanması veya rakipler üzerine ticari kısıtlamalar getirilmesi gibi genel ticaret koşullarını etkilemek suretiyle sadece dolaylı olarak sağlanan faydaları içermez. Devlet teşvikleri: İşletmenin faaliyet konuları ile ilgili belirli koşulların geçmişte veya gelecekte yerine getirilmesi karşılığında işletmeye kaynak transferi şeklindeki devlet yardımlarıdır. Bu teşvikler, bir değer atfedilemeyen devlet yardımlarını ve işletmenin normal ticari işlemlerinden ayırt edilemeyen devlet ile yaptığı işlemleri kapsamaz. Varlıklara ilişkin teşvikler: Teşviğe hak kazanan işletme tarafından duran varlık satın almanın, inşa etmenin veya edinmenin ilk koşul olduğu devlet teşvikleridir. Bu tür devlet teşviklerine duran varlığın türünü, yerini, edinme veya elde tutma dönemlerini sınırlayan tali koşullar da eklenebilir. Gelire ilişkin teşvikler: Varlıklara ilişkin teşvikler dışında kalan devlet teşvikleridir. Feragat edilebilir krediler: Önceden belirlenmiş koşullar altında borç verenin alacağından feragat etmeyi kabul ettiği kredilerdir. Gerçeğe uygun değer: Karşılıklı pazarlık ortamında, bilgili ve istekli gruplar arasında bir varlığın el değiştirmesi ya da bir borcun ödenmesi durumunda ortaya çıkması gereken tutardır. 4. Devlet yardımları, verilen yardımın niteliği ve tabi olduğu koşullara bağlı olarak birçok şekilde olabilir. Yardımın amacı, bir işletmeyi devlet yardımı sağlanmadan normal koşullar altında yapmayacağı bir takım işlere girebilmesini teşvik etmek olabilir. 5. Bir işletmenin devlet yardımı alması finansal tabloların hazırlanmasında iki nedenden ötürü önemli olabilir. İlk olarak, eğer bir kaynak transferi gerçekleştiyse, transferin muhasebeleştirilmesi için uygun bir yöntem bulunmalıdır. İkinci olarak, raporlama döneminde işletmenin söz konusu yardımlardan ne kadar fayda sağladığının belirtilmesi beklenir. Bu durum, işletmenin finansal tablolarının önceki dönemlerle ve diğer işletmelerle karşılaştırılmasını kolaylaştırır. 6. Bazı hallerde devlet teşvikleri; destek, sübvansiyon veya prim olarak da adlandırılır. Devlet teşvikleri 7. Gerçeğe uygun değerleri ile izlenen parasal olmayan devlet teşvikleri de dahil olmak üzere tüm devlet teşvikleri, aşağıdaki koşulların gerçekleşeceğine dair makul bir güvence oluşmadan finansal tablolara yansıtılmaz: a) Elde edilmesi için gerekli koşulların işletme tarafından yerine getirilmesi; ve b) Teşviğin işletme tarafından elde edilmesi. 8. Devlet teşviği, işletmenin teşviğin elde edilmesi için gerekli koşulları yerine getireceğine ve teşviğin elde edileceğine dair makul bir güvence olmadan finansal tablolara yansıtılmaz. Devlet teşviğinin fiilen elde edilmesi, teşviğe ilişkin koşulların yerine getirildiği veya getirileceği anlamına gelmez. 9. Devlet teşviğinin elde edilme şekli, teşviğin muhasebeleştirilme yöntemini etkilemez. Buna göre, devlet teşvikleri nakden veya devlete olan bir yükümlülüğün azaltılması şeklinde elde edilmiş olsa dahi aynı şekilde muhasebeleştirilir. 10. Devletten temin edilen feragat edilebilir kredi, feragat koşullarının işletme tarafından yerine getirileceğine dair makul bir güvencenin oluşması durumunda devlet teşviği olarak kabul edilir. 11. Devlet teşvikleri finansal tablolara yansıtıldıktan sonra, bunlara ilişkin koşullu borç ve koşullu varlıklar, karşılıklar, "TMS 37 Karşılıklar, Koşullu Borçlar ve Koşullu Varlıklar" Standardı uyarınca muhasebeleştirilir. 12. Devlet teşvikleri, bu teşviklerle karşılanması amaçlanan giderlerle eşleştirilmek üzere giderlerin yapıldığı ilgili dönemler boyunca sistematik şekilde gelir olarak finansal tablolara yansıtılır. Devlet teşvikleri, doğrudan özkaynaklar ile ilişkilendirilmez. 13. Devlet teşviklerinin muhasebeleştirme yöntemine ilişkin iki genel yaklaşım bulunmaktadır: Teşviğin doğrudan özkaynak olarak kaydedildiği "sermaye yaklaşımı" ve teşviğin bir veya daha fazla dönemde gelir kaydedildiği "gelir yaklaşımı". 14. Sermaye yaklaşımının dayandığı gerekçeler şunlardır: (a). Bir finansman aracı olan devlet teşvikleri, finanse ettikleri harcama kalemini netleştirmek amacıyla gelir tablosunda gösterilmek yerine, bilanço ile ilişkilendirilmelidir. Geri ödeme beklenmediğinden dolayı söz konusu teşvikler doğrudan özkaynak olarak kaydedilmelidir; ve (b). Kazanılmış bir gelir olmamaları, aksine herhangi bir maliyeti olmaksızın devlet tarafından sağlanan bir teşviği temsil etmeleri nedeniyle, devlet teşviklerine gelir tablosunda yer verilmemelidir. 15. Gelir yaklaşımının dayandığı gerekçeler ise şunlardır: (a). Devlet teşvikleri, hissedarlar dışındaki bir kaynaktan elde edilmiş olmaları nedeniyle, doğrudan özkaynak olarak kaydedilmemeli, fakat uygun dönemlerde gelir olarak finansal tablolara yansıtılmalıdır; (b). Devlet teşvikleri nadiren karşılıksızdır. İşletmeler koşullara uymakla ve önceden konan yükümlülüklerini yerine getirmekle teşvikleri kazanır. Bu nedenle bu teşvikler gelir kaydedilmeli ve teşviklerle karşılanması amaçlanan ilgili giderlerle eşleştirilmelidir; ve (c). Gelir vergisi ve diğer vergilerin gelir tablosunda gelirden düşülüyor olması göz önüne alındığında, mali politikaların bir uzantısı olan devlet teşvikleri de gelir tablosu ile ilişkilendirilmelidir. 16. Gelir yaklaşımında, devlet teşviklerinin ilgili maliyetlerle ilişkilendirilmek üzere, ilgili dönemler boyunca sistematik ve oransal bir biçimde gelir tablosuna alınması esastır. Devlet teşviklerinin tahsil edildiği anda gelir olarak finansal tablolara yansıtılması tahakkuk esasına (bakınız TMS 1 Finansal Tabloların Sunuluşu) uygun değildir ve ancak, tahsil edildiği dönemden farklı dönemlerde finansal tablolara yansıtılmasına ilişkin bir esasın bulunmaması durumunda bu uygulama kabul edilebilir. 17. Çoğunlukla, bir işletmenin bir devlet teşviği ile ilgili maliyet ve harcamaları finansal tablolarına yansıttığı dönemler kolayca belirlenebilir ve böylece belirli harcamalardaki devlet teşvikleri ilgili harcamanın finansal tablolara yansıtıldığı dönemde gelir olarak muhasebeleştirilir. Benzer şekilde, amortismana tabi varlıklara ilişkin teşvikler, genellikle bunların amortismanları oranlarında ilgili dönemler boyunca gelir olarak finansal tablolara yansıtılır. 18. Amortismana tabi olmayan varlıklara ilişkin teşvikler belirli yükümlülüklerin yerine getirilmesini gerektirebilir ve ilgili yükümlülüklerin yerine getirilmesinde katlanılan maliyetlerin gerçekleştiği dönemler boyunca gelir olarak muhasebeleştirilir. Örneğin, üzerine bina inşa edilmesi koşuluyla alınan bir arsa teşviğinin, binanın ömrü boyunca finansal tablolara gelir olarak yansıtılması uygun olacaktır. 19. Teşvikler bazı durumlarda birçok koşulun yerine getirilmesini gerektiren bir finansal veya mali yardım paketinin parçası olarak alınabilir. Böyle durumlarda, teşviğin kazanılacağı dönemleri belirleyen maliyet ve giderleri ortaya çıkaran koşulların belirlenmesinde özen gösterilmelidir. Bu gibi durumlarda teşviğin bir bölümünü belli bir esasa göre, diğer bölümünü de başka bir esasa göre ilgili dönemlere dağıtmak uygun olabilir. 20. Önceden gerçekleşmiş gider veya zararları karşılamak ya da işletmeye gelecekte herhangi bir maliyet gerektirmeksizin acil finansman desteği sağlamak amacıyla verilen devlet teşvikleri, tahsil edilebilir hale geldiği dönemde gelir olarak finansal tablolara yansıtılır. 21. Bazı durumlarda, devlet teşvikleri işletmenin belirli harcamaları üstlenmesini teşvik etmek yerine, acil finansman desteği sağlamak amacıyla verilebilir. Bu tür teşvikler bir tek işletmeyle sınırlandırılabilir ve aynı durumdaki tüm işletmelere tanınmayabilir. Bu durumlar işletmenin teşviğe hak kazandığı dönemde teşvikin, etkisinin açıkça anlaşılabilmesi için gereken açıklamalar ile birlikte, gelir olarak finansal tablolara yansıtılmasına olanak sağlayabilir. 22. Bir devlet teşviğine, geçmiş bir hesap döneminde gerçekleşmiş gider ve zararların karşılanmasına yönelik olarak hak kazanılmış olabilir. Bu tür teşvikler finansal tablolara olan etkisinin açıkça anlaşılabilmesi için gerekli açıklamalar ile birlikte, tahsil edilebilir hale geldiği dönemin geliri olarak muhasebeleştirilir. Parasal olmayan devlet teşvikleri 23. Bir devlet teşviği, işletmenin kullanması amacıyla verilen arsa veya diğer kaynaklar gibi parasal olmayan teşvikler şeklinde olabilir. Böyle durumlarda teşvik konusu parasal olmayan varlığın gerçeğe uygun değerinin belirlenmesi ve teşviğin ve varlığın belirlenen gerçeğe uygun değer ile finansal tablolara kaydedilmesi genel uygulamadır. Bazı durumlarda izlenen alternatif yöntem, varlık ve teşviğin nominal değeri üzerinden kaydedilmesidir. Varlıklara ilişkin teşviklerin sunumu 24. Gerçeğe uygun değeri ile izlenen parasal olmayan devlet teşvikleri de dahil olmak üzere, varlıklara ilişkin teşvikler bilançoda ertelenmiş gelir olarak veya varlığın defter değerinden indirilerek gösterilir. 25. Varlıklara ilişkin devlet teşviklerinin (veya teşviklerin varlıklarla ilgili uygun bölümlerinin) finansal tablolarda sunumunda iki alternatif yöntem kabul edilir: 26. Yöntemlerden birisinde teşvik, varlığın faydalı ömrü boyunca sistematik ve oransal bir biçimde gelir tablosuna yansıtılmak üzere ertelenmiş gelir olarak gösterilir. 27. Diğer yöntemde ise teşvik, varlığın defter değerinin tespiti sırasında indirilir. Amortismana tabi varlığın faydalı ömrü boyunca amortisman giderinin azaltılması yoluyla teşvik, gelir tablosu ile ilişkilendirilmiş olur. 28. Varlıkların satın alımı ve ilgili teşviklerin elde edilmesi işletmenin nakit akımında önemli hareketlere sebep olabilir. Bu nedenle ve varlıklara yapılan yatırım tutarının gösterimini sağlamak amacıyla, bu tür hareketler genellikle, bilanço sunumu sırasında teşviğin ilgili varlıktan indirilip indirilmediğine bakılmaksızın, nakit akım tablosunda ayrı kalemler olarak gösterilir. Gelire ilişkin teşviklerin sunumu 29. Gelire ilişkin teşvikler bazı durumlarda gelir tablosunda ayrı bir kalem olarak veya "Diğer Gelirler" genel başlığı altında, alternatif olarak da ilgili giderlerden düşülerek gösterilir. 30. İlk yöntemi destekleyenler gelir ve gider kalemlerinin netleştirilmesinin uygun olmadığını ve teşviğin giderden ayrıştırılmasının teşviklerle ilişkisi olmayan diğer giderlerle karşılaştırma yapılmasını kolaylaştırdığını savunmaktadır. İkinci yöntemde ise, teşvikin olmaması durumunda işletme tarafından ilgili giderlerin yapılmayabileceği, dolayısıyla da giderler ile teşvikten doğan gelirin netleştirilmemesinin uygun bir sunum olmayacağı ileri sürülmektedir. 31. Her iki yöntem de gelirlere ilişkin teşviklerin sunumu açısından kabul edilebilir yöntemlerdir. Finansal tabloların tam anlaşılması amacıyla teşviğe ilişkin açıklamalar gereklidir. Teşviğin, ayrıca gösterilmesi gereken herhangi bir gelir veya gider kalemi üzerindeki etkisinin kamuya açıklanması genellikle uygundur. Devlet teşviklerinin geri ödenmesi 32. Geri ödenmesi gereken devlet teşvikleri, bir muhasebe tahmininin düzeltilmesi olarak muhasebeleştirilmelidir (bakınız TMS 8 Muhasebe Politikaları, Muhasebe Tahminlerinde Değişiklikler ve Hatalar). Gelire ilişkin bir teşviğin geri ödenmesi durumunda, ödenen tutar öncelikle bu tutarın izlendiği itfa edilmemiş ertelenmiş gelir kaleminden düşülür. Geri ödenen tutarın ertelenmiş gelir bakiyesini aşması veya ertelenmiş gelir kaleminin olmaması durumunda, söz konusu tutar doğrudan gider olarak gelir tablosu ile ilişkilendirilir. Varlıklara ilişkin devlet teşviklerinin geri ödenmesi durumunda, ilgili varlığın defter değeri geri ödenecek tutar kadar artırılır veya ertelenmiş gelir hesabı geri ödenecek tutar kadar azaltılır. Varlığın defter değerinin artırılması halinde, birikmiş amortisman tutarı devlet teşviklerinin olmadığı yeni durum itibariyle geçmişe şamil olarak yeniden hesaplanır ve bulunan fark gider olarak doğrudan gelir tablosu ile ilişkilendirilir. 33. Varlıklara ilişkin devlet teşviklerinin geri ödenmesini gerektiren durumlarda, ilgili varlıkların yeni defter değerlerindeki olası değer düşüklükleri dikkate alınır. Devlet yardımı 34. 3 numaralı paragrafta belirtilen devlet teşvikleri tanımı dışında kalan devlet yardımları, kendilerine bir değer atfedilemeyen devlet yardımlarını ve işletmenin olağan ticari faaliyetlerinden ayırt edilemeyen devletle yapılan işlemleri kapsar. 35. Ücretsiz teknik yardım, pazarlama önerileri veya garanti sağlama gibi yardımlar, kendilerine bir değer atfedilemeyen yardımlara örnektir. İşletmenin satışlarının bir bölümünün devlet satın alma politikası ile garanti edilmesi işletmenin normal ticari işlemlerinden ayrıştırılması mümkün olmayan devlet yardımlarına bir örnektir. Fayda sağladığı kesin olmakla birlikte devlet yardımlarının normal ticari faaliyetlerden ayrıştırılması nesnel verilere dayanılarak yapılamayabilir. 36. Yukarıda örneklenen faydaların önemli boyutta olması durumunda, finansal tablolarının yanıltıcı olmaması için devlet yardımlarının türü, kapsamı ve süresi açıklanır. 37. Faizsiz veya düşük faizli krediler devlet yardımı niteliğindedir, ancak, piyasa faiz hadleri üzerinden borçlanılması halinde ödenecek olan faiz tutarı ile söz konusu düşük oranlar üzerinden ödenen faiz arasındaki fark nedeniyle sağlanan fayda finansal tablolara yansıtılmaz. 38. Bu standart kapsamında devlet yardımları genel ulaşım ve iletişim şebekesi iyileştirilmesi ile sulama veya su tesisatı döşeme gibi tüm topluma fayda sağlamak için sürekli bir şekilde verilen hizmetleri kapsamaz. Açıklama 39. Aşağıdaki hususların finansal tablolarda açıklanması gereklidir: a) Finansal tablolardaki sunum yöntemleri de dahil olmak üzere, devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesi için benimsenen muhasebe politikaları; b) Finansal tablolara yansıtılan devlet teşviklerinin türü, tutarı ve süresi ile işletmenin doğrudan faydalandığı diğer devlet yardımları; ve c) Finansal tablolara yansıtılmış devlet yardımlarına ilişkin yerine getirilmemiş koşullar ve diğer koşullar. Geçiş hükümleri 40. Bu Standardı ilk defa uygulayan bir işletme: a) Gereken konularda açıklama gerekliliklerine, uymalı ve; b) i) Finansal tablolarını "TMS 8 Muhasebe Politikaları, Muhasebe Tahminlerinde Değişiklikler ve Hatalar" uyarınca muhasebe politikası değişikliğine göre düzeltmeli; veya ii) Standardın yürürlülük tarihinden sonra tahsil edilebilir veya geri ödenecek hale gelen teşvikler veya teşvik bölümleri için bu standart hükümlerini uygulamalıdır. Yürürlük 41. Bu Standart 31/12/2005 tarihinden sonra başlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yürürlüğe girer. |
|
NZor
Senior Member Joined: 20 Ağustos 2004 Location: Turkey Status: Offline Points: 1248 |
Post Options
Thanks(0)
|
personel entergre kod tanımlamalarına 5510 %5 teşvik için bir alan ilave edilmeli diye düşünüyorum. zira bunun olabilirliği "Faydalanılan 5746 ind. ve Faydalanınlan 5225 ind." alanları gibi alan ilave etmek daha doğru olacaktır.
|
|
Abdullah
Yeni Üye Joined: 02 Ocak 2006 Location: Turkey Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
tebliğde bahsedilen DİĞER GELİRLER 'in 602 nolu hesap değil, 649 veya 679 olarak kullanılabileceğini düşünüyorum. zira 602 nolu hesap 60 grubu yani gelir tablosunda BRÜT SATIŞLAR içinde yer alıyor.
|
|
Mali Müşavir
|
|
yuksel41
Groupie Joined: 25 Ocak 2005 Location: Turkey Status: Offline Points: 95 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tek düzen hesap planında
602- DİĞER GELİRLER İşletmenin korunması, ihracatı teşvik ya da hükümet politikasına uyma zorunluluğu karşısında oluşan işletmenin faaliyet hasılatındaki düşüklüğü veya faaliyet zararını gidermek için, sermaye katkısı niteliğinde olmayan, mali yardımlar (sübvansiyonlar), devletin bazı malları vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerden istisna etmesi yoluyla yaptığı yardımlar (vergi iadeleri) ve satış tarihindeki vade farkları, ihracatla ilgili fiyat istikrar destekleme primi v.b. hasılat kalemleri bu hesapta izlenir. İşleyişi : Dönem içindeki faaliyetlerden doğan sübvansiyon, vergi iadesi, vade farkları, (v.b.) tutarları saptanarak ilgili hesaba borç, bu hesaba ise alacak kaydedilir. Devletin sağlamış olduğu bir teşvikin bu hesap dışında başka bir hesaba işlemek tek düzen hesap planının ilkelerine aykırı olur diye düşünüyorum. 602- DİĞER GELİRLER
İşletmenin korunması, ihracatı teşvik ya da hükümet politikasına uyma zorunluluğu karşısında oluşan işletmenin faaliyet hasılatındaki düşüklüğü veya faaliyet zararını gidermek için, sermaye katkısı niteliğinde olmayan, mali yardımlar (sübvansiyonlar), devletin bazı malları vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerden istisna etmesi yoluyla yaptığı yardımlar (vergi iadeleri) ve satış tarihindeki vade farkları, ihracatla ilgili fiyat istikrar destekleme primi v.b. hasılat kalemleri bu hesapta izlenir. İşleyişi : Dönem içindeki faaliyetlerden doğan sübvansiyon, vergi iadesi, vade farkları, (v.b.) tutarları saptanarak ilgili hesaba borç, bu hesaba ise alacak kaydedilir. 1 Nolu MSUGT Gelir Tablosu İlkelerinde Bütün satışlar, gelir ve karlar ile maliyet, gider ve zararlar brüt tutarları üzerinden gösterilirler ve hiç bir satış, gelir ve kar kalemi bir maliyet, gider ve zarar kalemi ile tamamen veya kısmen karşılaştırılmak suretiyle gelir tablosu kapsamından çıkarılamaz. Demektedir. Bu yüzden gelir ve gider ayrı ayrı gösterilmek zorundadır. Geliri düşerim gideri net yazarım. Diyemeyiz sayın; bluesee demirbaş veya taşıt satışı bir faaliyet satışı mıdır? siz bu satışı hasılat içinde gösterek fiktif olarak KDV matrahını dolasıyla kümülatif vergi matrahını şişirmiş olmaz mısınız? böyle bir durumda KDV beyannamesine bakıldığında mükellef 1. sınıfa geçmiş gibi görünür. ben bu tür satışların kdv sini İlave edilecek kdv satırında gösteriyorum. Yani bu noktaya takılmayın demek istiyorum
|
|
NZor
Senior Member Joined: 20 Ağustos 2004 Location: Turkey Status: Offline Points: 1248 |
Post Options
Thanks(0)
|
sizler bu işlemi nasıl yapıyorsunuz. ssk tanımlarına %5 oranı girip entegre ettiğimizde alacak kodlarında alan olmadığı için indirimi ayrıca göstermeyip primden düşerek getiriyor. %5 oranı silerek tahakkuk etsek e-bildirgede indirimsiz gidiyor. siz nasıl bir yol izliyorsunuz.
|
|
adem1974
Groupie Joined: 05 Şubat 2008 Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mikro teşvikli ve teşviksiz dosyalardaki kayıtları isteğe göre ham değeler ve düşülmüş değerle üzerinde yapıyor. 5 punnalık indirimle ilgili her hangi bir düzenleme yok . 5510 sayılı kanun secilmiş olsa dahi ham değeleri ile işlem yapmakata ve doğrusuda budur. Ham değerler üzerinden kayıt yapmayan arkadaşlar SSK incelemesinde çok ciddi sıkıntılarla kaşlılaşacakları kesindir. Enteğrasyon ayarlarında yapılacak düzenlemelerle bu çok rahat sağlana bilir ve mali müşavir arkadaşlar sıkıntıya düşmek istemiyorlarsa ham değerelr üzerinden kayıt yapmalrı gelir olarak yazacakları veya SSK işberen hissesinde düşülecek teşvik destekleri ayrıyet kayıtta belirmeleri çok daha sağlıklı olacaktır. |
|
mahmut53
Senior Member Joined: 15 Haziran 2004 Location: Türkiye Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arkadaşlar bu konuda hata yapmayalım sakın. 5510 sayılı yasada indirim ödeme koşuluna bağlı. Ödemenin yapılıp yapılmayacağından emin olmadığınız bir indirimi önceden gelir yazmak yanlıştır. Dolayısıyla Ödeme yapıldıyusa ve indirim sağlandıysa ödemenin yapıldığı dönem gelir kaydedin.
-------------- 31.03.2009----------
770,01 Brüt Ücret xxx
770,02 SSK İşveren Payı xxx
770,03 İşsizlik Sigortası İşv.Payı xxx
360,01 Gelir Stopaj (AGİ) xxx
360,01 Gelir Stopaj xxx
360,02 Damga Vergi xxx
361,01 Öd. SSK Prim xxx
361,02 Öd. İşz.Sigortası xxx
335,01 Öd.Net Ücret xxx
335,02 Öd. A.G..İ xxx
-------------- / / / ----------------
-------------30.04.2009-----------
361,01 Öd. SSK Prim xxx
361,02 Öd. İşz.Sigortası xxx
102 xxx
602-5510 teşvik geliri xxx
-----------///-----------
|
|
Arkanıza yaslanın ve mis gibi Rİze çayını yudumlayın. İşler yetişir.
|
|
burhan34
Yeni Üye Joined: 09 Mayıs 2010 Location: türkiye Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
neden entegre kaydı yapmak için o kadar uğraşıyosunuz ki oysa ki mikro da bunu yapmak çok basit
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |